info@laga.nl +31(0)15 212 52 66
Twitter: Laga EJL is eerste geworden op de NKIR en hebben een record behaald, allez Lagaai! @NKIndoorroeien https://t.co/bGs8X7IUkZ - 09-12-2017

FAQ Modernisering

Waarom is de modernisering van het monument en de uitbreiding met een trainingsruimte noodzakelijk? 
In 2006 heeft Laga de ambitie gesteld om na jaren van teleurstellende resultaten weer hogere prestaties te gaan behalen en vooraan te gaan varen in de nationale en internationale roeiwedstrijden. Tegelijkertijd heeft de vereniging de afgelopen jaren een groei doorgemaakt, waardoor de huidige voorzieningen niet meer voldoet aan het huidige aantal leden. Een verdere groei van het ledenaantal is overigens geen doel, Laga heeft nu een stabiel ledenaantal van ongeveer 700. Het faciliteren van roeiers op alle niveau's, van competitie- tot met name topsportniveau, vraagt om uitstekende trainingsfaciliteiten en meer opslagruimte voor de boten. Tevens is er behoefte aan meer commissieruimtes en aan grotere kleedkamers. De huidige voorzieningen voldoen in niet meer aan de eisen die aan een moderne topsportvereniging gesteld worden. Een voorbeeld hiervan is dat de ergometers in de botenloods staan, waardoor ergometertrainingen onderbroken moeten worden wanneer een andere ploeg een boot wil pakken. 
Waaruit bestaat de modernisering?
De modernisering van Laga bestaat uit twee onderdelen. Het bestaande monument zal zowel aan de binnen- als de buitenkant worden gerestaureerd, de huidige werkplaats wordt afgebroken, zodat het monument vrij komt te liggen en weer in zijn oorspronkelijke staat hersteld wordt. Op de plaats van de huidige werkplaats is een tweelaags bouwvolume gepland, met een maximale gebouwhoogte van zeven meter. Het nieuwe gebouw biedt optimale voorzieningen voor topsport, omkleden, (ergometer)trainingen en botenopslag.
Wie is de architect van het monumentale verenigingsgebouw?
Het verenigingsgebouw van Laga is tussen 1925 en 1926 gebouwd naar een ontwerp van ir. L.C.Kalff en ir. J.D. Hanrath. Het gebouw werd specifiek als botenhuis ontworpen en bevat op de begane grond opslagruimte voor roeiboten. Op de verdieping bevindt zich een groot terras met uitzicht op het kanaal. Aan de zijde van de Nieuwelaan was vroeger de woning van de bootsman. Het botenhuis is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Kenmerkend is het decoratieve metselwerk, de plastische vorm van de bouwmassa en de detaillering van venster- en deurpartijen. Hanrath ontwierp vele landhuizen in traditionele stijl, naar voorbeeld van het Engelse landhuis.
Op het gebied van de industriële vormgeving was architect en ontwerper Kalff in ons land een pionier. Hij stond aan de wieg van de Design Academy Eindhoven en hij legde de basis voor het Philips-logo. Vanaf 1925 gaf hij de reclamevormgeving van Philips een modern gezicht. Na zijn pensionering in 1960 werkte hij nog aan het Evoluon in Eindhoven.
Op wat voor manier wordt er in het ontwerp rekening gehouden met de omgeving?
De modernisering is qua volume kleiner en lager dan het al bestaande monument en staat er los van. Hierdoor is het zicht op het water vanaf de straat en vanuit de woningen aan de overkant van de straat zo min mogelijk beperkt. Een belangrijk aspect van het ontwerp is om een zogenaamde “akoestische indeling” te maken. Geluidveroorzakende delen, zoals de keuken, worden niet aan de straatzijde gesitueerd. Hierdoor wordt geluidshinder naar omwonenden voorkomen. In het oorspronkelijk interne moderniseringsplan, waarvoor al een bouwvergunning is verleend, was de centrale bijeenkomstruimte, de raceroeierskamer, direct aan de straat gepositioneerd. Inmiddels is er echter voor gezorgd dat de bestaande ruimten aan de straatzijde allemaal vergader- en commissieruimtes worden en daardoor als geluidsbuffer gaan fungeren. Verder krijgen de afvalcontainers een andere plek, deze staan niet meer in het zicht vanaf de openbare weg. Als laatste maatregel zal de botenwagen na de modernisering op een externe locatie worden gestald, zodat ook deze verdwijnt uit het zicht van de omwonenden.
Wanneer start de bouw?
De aanvangsdatum van het nieuwe ontwerp staat nog niet vast. Binnenkort zal de aanvraag voor de omgevingsvergunning worden ingediend en daarna zal worden begonnen aan het technisch ontwerp. Daarna wordt duidelijk wanneer kan worden begonnen met de modernisering en restauratie van het monument, en de bouw van de nieuwe omkleed- en trainingsruimte met botenopslag.
Waar kan ik terecht voor vragen over Laga en de moderniseringsplannen?
Een algemene brochure over sporten op Laga, projecten van Laga en haar ambities vindt u via deze link. 
Bij algemene vragen of vragen over de modernisering kan contact worden opgenomen via verbouwing@laga.nl of direct op telefoonnummer +31(0)15 212 52 66

Weerbericht

Windkracht: 3 bft
Windstoten: 21.24 km/u
Windrichting: Z
Zonsopgang:08:39
Zonsondergang:16:29
Temperatuur: 3.7 °C

Bron: buienradar.nl
Update: 15-12-2017 10:40

Agenda

FEB
17
WinterWedstrijden
t/m 19 feb
MRT
3
Blasphemy
t/m 5 mrt
MRT
10
Heineken Roeivierkamp
t/m 12 mrt
MRT
17
Head of the River
t/m 19 mrt
» Meer activiteiten
» Agenda exporteren
Social Media
Contact
D.S.R.V. "Laga"
Nieuwelaan 53
2611 RR Delft

T: +31(0)15 212 52 66
E: info@laga.nl
Copyright © 2017 laga.nl | Delftsche Studenten Roeivereeniging Laga
LAGA