Een op waterstof aangedreven voertuig: Eco-Runner



Wat zijn de overeenkomsten tussen het sturen van een roeiboot en een op waterstof aangedreven voertuig? We spraken met Lagaaier Josh Pho. Naast zijn studie en sturen bij Laga zet hij zich in voor het Eco-Runner Team Delft, het dreamteam van de TU Delft dat sinds 2005 extreem efficiënte voertuigen bouwt.
 
In 2006 stapte het team over op waterstof als brandstof, waar de auto deze dagen nog steeds op wordt aangedreven. Naast het feit dat het team wil presteren op de Shell Eco-marathon, ligt de focus dit jaar ook extra op de promotie van de energietransitie. In de auto industrie is elektrische aandrijving op het moment al een bekend alternatief voor fossiele brandstoffen. Waterstof blijft als alternatief soms een beetje achter, maar heeft wel degelijk grote voordelen: “Accu’s zijn heel zwaar en waterstofcellen zijn aanzienlijk lichter. Daarnaast duurt het opladen van een accu erg lang, terwijl waterstof op de conventionele manier te tanken is.”
 
In het ontwerp van dit jaar wordt er voornamelijk gefocust op de structuur van de auto. De aerodynamische vorm van vorig jaar is meegenomen en vastgesteld, zodat er nu aan het gewicht gesleuteld kan worden. Het doel is om 16% gewichtsvermindering te bewerkstelligen. Naast het terugschroeven van het gewicht, wil het team ook op strategisch gebied stappen maken. De stap naar een volledig autonoom voertuig is nog te vroeg. Wel wordt er gewerkt aan de inpassing van een cruise control, die zelf bepaalt waar en wanneer er gas gegeven moet worden, om zo efficiënt mogelijk te rijden. De driver hoeft dan alleen nog maar te sturen. Het doel voor het jaar erna is om wel de stap naar autonoomheid te kunnen zetten, om het nog energiezuiniger te maken.
 
Voor Pho is dit het tweede jaar dat hij meewerkt aan de Eco-Runner. Vorig jaar werkte hij nog aan de Body, welke hij produceerde, en was hij Driver. Dit jaar is Pho onderdeel van de PR-afdeling. Op het gebied van de bekendheid van het team valt volgens hem nog wat te halen: “Ons team is een minder bekend dreamteam. Het lijkt mij leuk om ons verhaal te vertellen, wat er achter het team zit.” Onder andere met behulp van productie filmpjes gaat Pho de uitdaging aan om het team meer in de spotlights te zetten.
 
Buiten het technische aspect van het ontwerpen en bouwen van de auto, doet het team ook nog andere dingen. Zo gaan ze op middelbare scholen langs als praktijkvoorbeeld van toepassingen van een technische studie. Daarnaast maakt het team ook een MOOC over waterstof en duurzame ontwikkelingen.
 
Op Laga heeft Pho vaak in de boot gezeten om te sturen. Het sturen van de Eco-Runner is heel vergelijkbaar: “Op het water draait het vooral om de communicatie naar de roeiers en het letten op de omgeving en zorgen dat je de boot goed over het water stuurt. Als driver van de Eco-Runner moet je ook strak over het circuit sturen, maar ook vooral communiceren met de rest van het team.”
 
Verder ziet Pho nog een duidelijke overeenkomst tussen Laga en het Eco-Runner Team: “Je werkt naar een doel en dat is winnen. Iedereen is heel gemotiveerd om te winnen. Vorig jaar werden we derde. Het ging heel goed, maar op een gegeven moment slipte ik, doordat ik moest uitwijken voor een andere auto. Ik was echt boos dat we niet hadden gewonnen, maar nadat ik goed was afgekoeld, kon ik toch tevreden terug kijken op het resultaat.” “Het verschil is dat roeien verder wel een beetje los staat van je studie”, gaat Pho verder. “In een dreamteam kun je je opgedane kennis uit je studie kwijt in de praktijk, dat is gewoon heel erg leuk.”
 
Het grote doel van het jaar is de Shell Eco-marathon Europe in Londen. De kleine 200 deelnemers die meedoen worden verdeeld over twee klassen: in de Urban Concept klasse doen auto’s mee die kunnen worden goedgekeurd voor de weg, terwijl het Eco-Runner Delft team om de winst strijdt in de Prototype klasse. In de Prototype klasse draait alles om efficiëntie, waar het Delftse team op zo min mogelijk waterstof 16 kilometer moet afleggen binnen 30 minuten.
Voor volgend jaar wil het team graag de stap naar de Urban Concept klasse zetten. Deze klasse brengt het team dichter bij het einddoel, om auto’s op de weg ook op waterstof te laten rijden.
 
In verband met zijn Bachelor Eind Project kan Pho dit jaar helaas niet mee als driver. Daarom is het team dit jaar nog op zoek naar een tweede driver. Interesse? Ga naar www.ecorunner.nl of de Facebookpagina voor meer informatie.
 
« Terug
Social Media
Contact
D.S.R.V. "Laga"
Nieuwelaan 53
2611 RR Delft

T: +31(0)15 212 52 66
E: info@laga.nl
Copyright © 2019 laga.nl | Delftsche Studenten Roeivereeniging Laga
LAGA