info@laga.nl +31(0)15 212 52 66
Twitter: RT @Bas_Vollebregt: Vanmiddag namens @GemeenteDelft de Samenwerkingsovereenkomst met @DSRVLAGA & @zuid_holland ondertekend voor een volgend… - 11-04-2019

Lagaaiers in TU Delft Solar Boat Team

 Als studentenroeivereniging wordt er op Laga veel geroeid, maar natuurlijk ook gestudeerd. Sommige studenten zetten hun studie echter een jaar volledig, of deels, opzij om zich in te zetten voor een van de Dreamteams die de TU Delft rijk is. Onlangs presenteerde het TU Delft Solar Boat Team haar ontwerp en ambities. Wij spraken hierover met Lagaaiers Alexander van Citters en Wouter de Bles.
Sinds 2005 bouwt het Solar Boat Team boten die op zonne-energie varen. Waar de voorgaande negen boten werden gebouwd voor binnenwateren, gooit het team het dit jaar volledig over een andere boeg. In 2019 bouwen ze een offshore boot: “Het uiteindelijke doel is om de wereld te inspireren,” vertelt Van Citters over de nieuwe uitdaging. “De maritieme sector is niet de meest duurzame sector van de wereld. De hele sector stoot namelijk meer stikstof en zwavel uit dan alle auto’s op de aardbol bij elkaar.” De vraag naar duurzame opties is dus sterk. Omdat het grootste deel van die maritieme sector zich afspeelt op de open wateren, is het bouwen van de boot in de offshore klasse een logische stap.

Om de uitdagingen van de open wateren te kunnen trotseren, is het ontwerp van de boot dit jaar flink op de schop gegaan. “Op zee komen er veel meer krachten op een boot. Er zijn dan twee opties: één grote romp of het gebruik van meerdere rompen.” Vanwege de grote hoeveelheid weerstand die één grote romp veroorzaakt, is deze optie veel minder energie-efficiënt. Daarom is er gekozen voor een zogenoemde trimaran, bestaand uit drie rompen: een hoofdromp en twee zijrompen. In de hoofdromp is ruimte voor drie personen, die volgens de wedstrijdregels mee moeten kunnen varen op de boot. Bovenop de rompen bevindt zich het essentiële onderdeel van een zonneboot. Ruim 1100 zonnecellen vormen het grootste zonnedek ooit door het Solar Boat Team gebouwd, met een oppervlak van 28 vierkante meter. Aan de onderkant van de rompen zijn draagvleugels bevestigd. Deze hebben een vergelijkbare werking met vliegtuigvleugels, waardoor de boot op snelheid uit het water wordt getild en de weerstand aanzienlijk verkleind wordt.
De grootte van de boot zorgt ook voor logistieke uitdagingen. Zo past hij niet in de werkplaats die in de voorgaande jaren werd gebruikt. Daarnaast is transport van de boot in zijn geheel niet mogelijk. Bij vervoer over de snelweg zouden dan twee rijstroken moeten worden gebruikt. Om dit op te lossen, is er voor een modulair ontwerp gezorgd. Door middel van een buizenconstructie zijn de zijrompen los te maken van de hoofdromp.
Van Citters vervult binnen het team de functie Exposure, Strategy and Execution. “Het doel van het team is om de wereld te inspireren,” vertelt hij. “Het is dan aan mij om te zorgen dat het project op een goede manier wordt uitgedragen. Naar de partners, de TU Delft, maar ook naar mensen die het project gewoon heel gaaf vinden.” Water en watersport is altijd al een passie geweest van Van Citters. Geen toeval dus dat hij zowel bij Laga, als bij het Solar Boat Team terecht is gekomen. “Toen ik in de OWee bij Laga kwam, zag ik meteen dat Laga echt ambitie uitstraalt. Deze ambities moet je goed blijven najagen en dat doen we bij het team ook. Wat we dit jaar gaan maken is nog nooit gebouwd en om zo’n ambitieus project aan te gaan, daar is wel echt lef voor nodig.”
In de afdeling Hull & Body is De Bles bezig als Internal Structure Engineer. Hier houdt hij zich vooral bezig met de indeling en de versterking van de cockpit. In de weken na de design presentatie is De Bles met zijn afdeling vooral te vinden in Flevoland om daadwerkelijk aan de boot te bouwen. Vanuit zijn studie Maritieme Techniek, kwam hij al snel bij het Solar Boat Team terecht. “Toen ik had besloten dat ik een Dreamteam wilde doen, wilde ik eigenlijk wel iets met Maritiem gaan doen. Bij Maritieme Techniek leer je vooral veel over de theorie, maar ik wilde ook eens in de praktijk met Maritieme Techniek bezig zijn,” legt De Bles uit. Tijdens de ontwerpfase gebruikte hij roeiboten nog als referentie: “Ik heb bij Laga veel in de boot gezeten. De verstijvers van de roeiboot die zo licht en sterk mogelijk zijn, kwamen onder andere goed van pas in het ontwerpen van de schotten in de Solar Boat.”

In juli doet het team mee aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge. Hier moet het team over twee etappes laten zien hoe hard de boot op de beperkt beschikbare energie kan gaan. De eerste etappe van ongeveer 30 kilometer wordt gevaren van Monaco naar Ventimiglia (Italië) en weer terug. De tweede etappe brengt het team van Monaco naar Cannes (Frankrijk) over een afstand van 93 kilometer. Als enige studententeam in de offshore klasse willen de Delftenaren laten zien dat ze met slimme technieken de snelste tijden kunnen neerzetten, en zich hiermee wereldkampioen kunnen noemen. 
De andere uitdaging die het team dit jaar tegemoet gaat, is de wereldrecordpoging om als snelste zonneboot ooit het Engelse Kanaal over te steken. In de laatste week van juli doen ze een poging om sneller dan de 6 uur en 59 minuten waar het record nu op staat, ‘s werelds drukste vaarweg over te steken. 

Met deze twee uitdagingen wil het team gaan laten zien wat er allemaal mogelijk is op zee: “Als wij laten zien dat dit kan, weet ik zeker dat de maritieme sector dit ook gaat oppakken.”



 

Weerbericht

Windkracht: 3 bft
Windstoten: 41.04 km/u
Windrichting: O
Zonsopgang:06:22
Zonsondergang:20:52
Temperatuur: 20.1 °C

Bron: buienradar.nl
Update: 23-04-2019 17:50

Agenda

APR
23
Opvang: Inschrijfavond
t/m 24 apr
APR
26
Opvang: Inschrijfavond
t/m 27 apr
APR
30
Inhousedag DWG
» Meer activiteiten
» Agenda exporteren
Social Media
Contact
D.S.R.V. "Laga"
Nieuwelaan 53
2611 RR Delft

T: +31(0)15 212 52 66
E: info@laga.nl
Copyright © 2019 laga.nl | Delftsche Studenten Roeivereeniging Laga
LAGA